Reactie ChristenUnie op verslag verkenner

Frank 2021.png
Door Frank Wilschut op 2 april 2022 om 19:36

Reactie ChristenUnie op verslag verkenner

Na de gemeenteraadsverkiezingen heeft verkenner Henk Bouwmans gesprekken gevoerd met alle politieke partijen in Leidschendam-Voorburg. Doel van de gesprekken was om een eerste indruk te krijgen van de wensen van de partijen over college-deelname en samenwerking met andere partijen. Afgelopen vrijdag presenteerde de verkenner zijn bevindingen.

In het verslag van de verkenner staan voor de ChristenUnie herkenbare punten zoals de noodzaak om meer betaalbare huizen te bouwen, om vaart te maken met duurzaamheid en het herstellen van vertrouwen tussen overheid en inwoners. Daarnaast is de ChristenUnie blij dat alle andere partijen ook de noodzaak voelen om stappen te zetten voor de leefbaarheid van Stompwijk. Dat betekent als het aan de ChristenUnie ligt extra betaalbare woningen bouwen en verkennen wat nodig is om het buitengebied toekomstbestendig te maken.

De verkenner adviseert de grootste drie partijen (VVD, GBLV en D66) te onderzoeken of zij tot een stabiele coalitie kunnen komen. De oproep om daarbij afspraken te maken op hoofdlijnen zodat het gesprek met de samenleving en de raad levendig kan zijn omarmt de ChristenUnie van harte. Voor het herstel van vertrouwen en om aan te voelen wat nodig is, is het goed om in gesprek te zijn en blijven.

De ChristenUnie ziet in het verslag van de verkenner weinig terug over de zorg voor kwetsbare inwoners. De hoge gasprijzen en oplopende inflatie vragen op korte termijn actie, ook van de gemeente. Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat ook in de onderhandelingen hier oog voor is en geeft dat daarom mee aan de onderhandelaars. De ChristenUnie wenst VVD, GBLV en D66 veel wijsheid en Gods zegen toe bij het vervolg!